Follow Midnight's Magazine on Facebook Follow midnightsmag on Twitter Follow Midnight's Magazine on Netlog Follow Midnight's Magazine on Myspace
logo

Tehnologia 3D se extinde din cinematograf în şifonier.

de Alexandru Pavalache

Ultima fiţă în materie de vestimentaţie sunt hainele "tridimensionale". Îţi pui pe nas ochelarii speciali stereoscopici şi imprimeurile de pe tricou pot fi văzute "în relief".

Imaginaţi-vă că aveţi 20-30 de ani şi intraţi în mijlocul unei petreceri. Vă puneţi ochelarii 3D (stereoscopici) pe nas şi, brusc, rochiile şi tricourile prietenilor prind "viaţă".

De la cinematograf, tehnologia 3D a ajuns şi în modă. Fie că e vorba de imprimeuri tridimensionale, care au nevoie de ochelari speciali pentru a fi "decodificate", fie că au apelat la decoraţiuni în relief, tinerii designeri nu au ratat ocazia de a crea modele "tridimensionale". De altfel, în februarie, la Paris, a avut loc şi o prezentare de modă 3D.

În România, astfel de modele au fost abordate pentru prima oară de un designer la finele anului trecut. De la produsele de autor, în serie mică, hainele cu printuri 3D se răspândesc şi în magazinele destinate publicului larg, ca ultim trend în materie de îmbrăcăminte.

"Imprimeurile 3D nu implică o tehnologie specială faţă de cele obişnuite, e vorba doar de realizarea imaginii. Trebuie văzut dacă vorbim de imprimeuri cauciucate, mult mai slabe calitativ, sau de imprimare digitală a materialului", ne-a spus Alina Ene, unul dintre puţinii designeri care creează modele cu printuri 3D, pe baza unui concept foto realizat de Dan-Andrei Paraschiv.

Rochii de mireasă "tridimensionale"

În cazul ei, imaginile care au stat la baza modelelor au fost obţinute prin "light painting" - o tehnică foto de expunere lungă, într-un mediu întunecat, care surpinde traseul luminii, prin mişcarea sursei.

"Lumina dezvăluie o întreagă poveste transpusă, mai apoi, 3D pe ţesătură", spune Alina Ene. O aplicaţie interesantă ar fi şi în designul de interior, adăugă ea, însă din cauză că multă lume este reticentă la portul ochelarilor speciali, aceste produse, 3D, sunt văzute ca ceva "exotic" sau "de fiţe".

Cuvântul "3D" s-a extins şi la rochiile de mireasă, arată o căutare simplă pe internet. Efectele tridimensionale nu sunt obţinute însă prin imprimeuri, ci prin materialele folosite, volume şi design. Modelele nu sunt însă din gama celor accesibile ca preţ. Pentru că e la modă, se vorbeşte, de asemenea, de accesorii 3D, numite aşa datorită formelor speciale. La fel, termenul s-a extins la încălţăminte, dar modelele create de designeri străini sunt experimentale.

"Imprimeurile 3D nu implică o tehnologie specială faţă de cele obişnuite, e vorba doar de cum reuşeşti să realizezi imaginea.", ALINA ENE, designer.

Bun venit în lumea tridimensională!

Faptul că tehnologia 3D devine tot mai populară şi tinde să facă parte tot mai mult din viaţa noastră o arată cercetările pentru lansarea pe piaţă a noi produse în domeniu. Mai nou, se încearcă eliminarea ochelarilor stereoscopici.
De pildă, specialiştii de la Sharp pregătesc un sistem pentru telefoane mobile care să captureze imaginile în format 3D, fără a fi nevoie ca utilizatorii să poarte ochelari speciali pentru a vedea fotografiile. De asemenea, Toshiba a anunţat că va livra pe piaţă până la finele anului primul televizor 3D care nu necesită ochelarii speciali. Când vorbim însă de această tehnologie, nici cei mici nu sunt scăpaţi din atenţie.

Astfel, de ceva vreme, pe piaţa locală au apărut cărţi pentru copii cu imagini tridimensionale, având ataşată o pereche de ochelari. Imaginaţia nu are însă limite când vorbim de efecte vizuale. Astfel, se vorbeşte de manichiură "3D", deşi în acest caz e vorba doar de aplicaţii în relief. Dacă îţi plac tatuajele, cele tridimensionale vor impresiona cu siguranţă.


Nu exista nici un comentariu pentru acest articol, fii primul care lasa un comentariu.

Comenteaza articol :

Nume, prenume
              E-mail